گل لاله چیست؟ روش‌های نگهداری و تکثیر گل لاله علی ولی | jcflower

در منطقه‌هایی که مجله خبری گل و گیاه و هوای آن ها سرد است گل لاله به صورت دائمی می باشد. این گل زیبا حداکثر می تواند در حدود دو ماه کارایی داشته باشد . پیازهای این گل زینتی را به هنگام فصل تابستان و یا در پاییز می کارند که در این زمان هنوز شروع به ریشه دادن نکرده است. پس از این که پیازها شروع به ریشه دادن کردند دمای مناسب آن 12 درجه سانتیگراد خواهد بود. اگر دمایی که برای نگه داری ریشه پیازهای گل لاله در نظر دارید بیشتر باشد ممکن است باعث شروع شدن انواع بیماری‌های قارچی شود.

  • گل لاله می‌تواند تکی، دوتایی، پیچ خورده، صاف و یا ترومپتی شکل روی ساقه قرار گرفته باشد.
  • اعتقاد بر این است که آنها برای اولین بار در قرن یازدهم در قسطنطنیه کشت شدند.
  • علاوه بر کاربرد در گل آرایی، لاله کاربرد پزشکی هم دارد.
  • پس از این که پیاز گل لاله را در خاک گذاشتید روی آن خاک بریزید ولی توجه کنید که یک مقدار از پیاز مشخص باشد و خاک تمام سطح پیاز را نپوشاند.
  • پیازهای گل لاله را در پاییز بکارید ، 6 تا 8 هفته قبل از اینکه یخبندان سخت و یخبندان زمین پیش بینی شود.

خاک پیاز لاله بایستی دارای ۷۰ درصد خاک باغچه، حدود ۲۰ درصد ماسه و ۱۰ درصد کود شیمیایی برای تقویت خاک باشد. پس از این که اقدام به تهیه پباز مرغوب و مناسب کردید بایستی مقداری خاک سبک تهیه کنید و سپس به تعداد لاله های موجود گلدان هایی با اندازه دهانه ۱۲،۱۰،۱۴ سانتی متر تهیه نمایید. توجه نمایید که سایز گلدان بایستی مناسب انتخاب شود و نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد.

کود مناسب

لاله ها علاوه بر سوخک ها در کنار سوخک ها در کنار سوخ مادر تعداد 1 تا 2 سوخ که توانایی گل دهی دارند را هم تولید می کنند. در بعضی از انواع آن در محور برگ ها سوخیزه های هوایی شبیه جوانه هایی براق تولید می شود که به اندازه ی یک نخود می باشند که بعد از گل دهی می توان آن ها را از گیاه جدا کرد. در بسیاری از منابع منشا گل لاله را از ایران می‌دانند و شرایط جغرافیایی و آب و هوایی ایران امکان رشد مناسبی برای گل لاله فراهم می‌کند.

دلیل خم شدن ساقه ها در گل لاله چیست؟

نکته‌ای که باید در مورد پژمرده شدن گل لاله بدانید، چگونگی چرخه زندگی اوست. لاله در بهار شکوفه می‌دهد و کمی بعد از آن نیز این شکوفه‌ها از بین می‌روند. به محض رخ دادن مرگ موقتی، گیاه پژمرده شده و مواد مغذی مجدد به پیاز بر می‌گردند و در آنجا برای بهار بعدی ذخیره می‌شوند. هرگز این برگها را تا زمانی که کاملا قهوه‌ای نشده‌اند از گیاه جدا نکنید.

http://cctvservices.ir

البته میتوان همان ابتدا گلدان ها را در محلی نورگیر قرار داد تا نیاز به جابجایی گلدان ها نباشد. پس از کاشت پیاز ها تا قبل از گلدهی هرگز خاک را زیر رو رو نکنید و پیاز ها را از خاک در نیاورید. تکثیر گل لاله را می‌توان به وسیله سوخ‌های کوچکی که از سوخ اصلی به وجود می‌آیند، انجام داد. برای این کار چند هفته بعد از اتمام گلدهی، پیازها را از زمین خارج کرده و در معرض هوا قرار می‌دهند. این کار زمانی انجام می‌شود که بوته گل کم کم رو به زردی و خشکی رفته و می‌توان سوخ‌ها را به راحتی جدا کرد. بعد از بیرون آوردن سوخ‌ها صبر کنید تا در هوای آزاد رطوبتشان کم شود.