گل بابونه؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

گل بابونه را نیز می توان با روش قلمه زدن زیاد کرد، به این صورت که یکی از شاخه های گل بابونه که سالم و ارتفاع آن 8 تا 12 سانتی متر باشد را انتخاب نموده و در زمین مناسب می کاریم. بهتر است بدانید که اگر گیاه خود را در گلدان می کارید از خاک مناسب با زهکشی بالا استفاده کنید تاهنگام آبیاری آب از انتهای گلدان خارج شود تا باعث پوسیدگی ریشه گیاه و از بین رفتن آن نشود. عواملی که باعث افزایش عملکرد گل بابونه می شود نور زیاد و از بین بردن علف های هرز اطراف گیاه است .برای از بین بردن علف های اطراف گل بابونه میتوان از علف کش مالوران استفاده کرد . نور زیاد باعث افزایش اسانس و کامازولن می شود، در حالی که اگر گیاه ما در سایه قرار بگیرد و رشد کند گل هایش دارای اسانس خیلی کمی خواهند بود. بابونه گیاهی است که تا حدی میتواند کم آبی را تحمل کند اما بهتر است در مرحله ی رشد گیاه وزمان تشکیل ساقه آبیاری به طور منظم انجام شود زیرا ثابت شده که اگر در مرحلۀ پنجه زنی ، گیاه را بطور منظم آبیاری کنیم عملکرد گل افزایش می یابد.

اگر بخواهیم که گیاه بابونه ما به رشد کافی برسد و گل هایی بدهد که دارای اسانس خوبی نیز باشد باید این گیاه را در مرحله ی رشدش در جایی قرار دهیم که نور فراوان داشته باشد . کشت گل بابونه از طریق بذر انجام می شود به این صورت که بذرهای گل بابونه را به صورت ردیفی و منظم روی سطح خاک می کارند و یک غلتک مناسب روی بذرها میکشند که بذرها پراکنده و جابجا نشوند و فرم ردیف بودن آنها بهم نخورد. البته ارتفاع گیاه بسته به شرایط اقلیمی بین ۳۰ تا۸۰ متغیر است، به این صورت که اگر این گیاه در زمین هایی بروید که شور و غیر حاصلخیز باشد قد گیاه ما به ارتفاع 5 سانتیمتر و بسیار کوتاه می شود و همچنین گل های آن نیز کوچک و ظریف می شوند ، اما اگر همین گیاه را در مناطقی با شرایط اقلیمی مناسب بکاریم ، گیاه بابونه ای با برگ های باریک ،سوزنی شکل ، کشیده و منقسمی خواهیم داشت که گل آذین های آن در انتهای ساقه های اصلی و فرعی به شکل کاپیتول دیده می شوند که گل های سفید در اطراف و میوه یا فندقه زرد روشن به طول ۱ تا ۵/۱ میلی متر در قسمت وسط گل مجله خبری jcflower قرار دارد.

ویک نکته اینکه بهتر است از خاک های شور استفاده نکنید زیرا گیاه گلدهی مناسبی نخواهد داشت. گیاه بابونه از جمله گیاهان نور دوست است پس این گیاه را باید در مکانی کاشت که از نور زیادی برخوردار باشد و برای رشدش نیاز به آفتاب مستقیم دارد اما اگر نور مورد نیاز گیاه تامین نشود رشدش کم و گلدهی آن متوقف می شود. جالب است بدانید که گیاهان بابونه خودرو زودتر به گلدهی می رسند و معمولا در اواخر فروردین ماه گل می دهد و گل هایی که کشت شده اند در اردیبهشت ماه به گلدهی می رسند ، البته تمام گل ها چه کشت شده و چه خودرو در مدت۱۰-۱۶ روز به گلدهی می رسند. بعد از گذشت یک تا دو هفته گیاه ما شروع به جوانه زدن می کند و بعد از 1 الی 2 ماه این گیاه زیبا شروع به گلدهی می کند و گل های زرد و سفید زیبایش نمایان می شود. بهترین زمان برای کشت گیاه بابونه نیمه ی دوم شهریور، که به آن کشت پاییزه نیز می گویند و نیمه ی دوم اسفند ، که به آن کشت بهاره نیز گفته می شود. اگر بخواهیم گیاه بابونه ی با کیفیتی داشته باشیم باید زمان مناسب برای کشت این گیاه را بدانیم.

البته با اینکه گیاه بابونه نسبت به کاهش دما مقاوم است نباید بیش از حد دمای هوا پایین بیاید زیرا باعث تیره شدن برگ ها و ریزش آنها و یخ زدگی گیاه می شود . و جالب است بدانید که طبع این گیاه گرم و خشک است و برای درمان سرماخوردگی و گلو درد مفید است و همچنین اشتها را افزایش می دهد و معده را تقویت می کند و باعث هضم شدن سریع غذا نیز می شود. در این جا نباید از وسایلی که باعث به هم خوردن خاک می شود استفاده کرد. گیاه بابونه جزء پر کاربردترین و قدیمی ترین داروها در طب سنتی شناخته شده است که می توان به دو گونه معروف آن بابونه آلمانی و بابونه رومی اشاره کرد که بیشتر از بقیه ی انواع بابونه مورد استفاده قرار می گرفته. گیاه گل بابونه چه به صورت عصاره ، دمنوش و یا روغن آن مورد استفاده قرار بگیرد خاصیت آرام بخشی دارد و برای درمان هایی مثل افسردگی و استرس و بی خوابی نیز مفید است و همچنین این گیاه به خاطر دارا بودن آنتیاکسیدان هایی مثل آپی ژنین میتواند از انواع سرطان مثل سرطان پروستات ، تخمدان، پستان و پوست جلوگیری کند. که در این روش در ابتدا تخم گل بابونه را تهیه می کنیم و بعد بذرها را در ابتدا در فضایی سر پوشیده به صورت سطحی در خاک می کاریم زیرا بذرها در فضایی که گرم باشد زودتر ریشه دهی می کنند بعد از گذشت 6 الی 8 هفته می توانیم گیاهمان را به مکانی که هوا جریان دارد و آفتابگیر است انتقال دهیم و برای آبیاری بهتر است هفته ای یک بار و یا زمانی که احساس کردیم خاک خشک شده اقدام کنیم .