نحوه مراقبت و نگداری از گل یاس رازقی در خانه

پس در صورتی که مشاهده کردید با وجود مناسب بودن شرایط گیاه گلهایش میریزند، گیاه را به گلدانی بزرگتر و با خاک تازه منتقل کنید تا ریشهها بتوانند رشد کنند. در پاییز و زمستان کود دهی را متوقف کنید. این گیاه را در مکانی با آفتاب کامل و مستقیم یا در مکانی نیم سایه – نیم آفتاب بکارید. در کل یاس رازقی نیاز به هرس منظم دارد و در صورتی که هرس آن را فراموش کنید گیاه از بین رفته یا خیلی بد شکل و لاغر میشود. یاس رازقی از گروه نباتات آهک گریز میباشند بنابراین باید از خاک فاقد هرگونه آهک استفاده کنید. برای آنکه گیاهتان را مرتب نگه دارید و آن را تشویق به رشدی قوی و پرپشت کنید، بعد از گلدهی آن را هرس کنید. هرس باید بعد از تمام شدن گلدهی گیاه صورت گیرد اما هرس سبک در طول سال هم مشکلی ندارد. این گیاه هم شاخههای زیبایی دارد. جالب است بدانید این گیاه گل ملی کشور فیلیپین و یکی از سه گل ملی کشور اندونزی است. تازه بعضیها با گلهای این گیاه برای خودشان دمنوش درست میکنند و از نوشیدن آن لذت میبرند. اگر گلدان گیاه برایش کوچک شود، گلهای گیاه شروع به ریزش میکنند.

در بهار با پیوند شکمی یا مجاورتی و در پاییز پیوند شکافی بهتر است. برای آنکه گیاهانی که در داخل خانه رشد میکنند را از سرمای زمستان حفظ کنید، تنها باید آنها را از معرض باد سرد دور نگه دارید و از تماس شاخسار آنها با پنجره سرد جلوگیری کنید. گیاه در فصل رشد و به خصوص در هنگام گلدهی به کود نیاز دارد پس آن را با کودهایی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه است تغذیه کنید. زمانی که به نظرتان رسید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه کمی خشک شود. در تهران وشهرستانهای مرکزی نیز می توان برای خنثی کردن اثرات زیان بخش آب آهکی وقلیائی یک قطعه زاج سیاه (سولفات آهن ) در کنار گلدان گذارده هنگام آبیاری آب را روی آن بریزید. دوات آنلاین-نگهداری گل و گیاه در خانه نه تنها به زیباتر شدن فضای منزل کمک میکند بلکه در ایجاد احساس آرامش و سلامت روان نیز نقش و تاثیر بسیار مهمی دارد. درست است که گیاه در سایه هم به خوبی رشد میکند و گل میدهد اما برای بیشترین گل دهی و پرپشت شدن، باید آن را در آفتاب مستقیم بکارید.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با مجله خبری jcflower وب سایت خود باشید.

معمولاً یک ماه و نیم به طول می انجامد تا شاخه های خوابانیده شده کاملا ریشه دار مجله خبری jcflower شوند. بعد از دو ماه آنها را به گلدان اصلی یا باغچه منتقل کنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. برای این منظور شاخه های بلند یک یا دو ساله را که در قسمت پایین بوته قرار دارند انتخاب کنید، زیر هر شاخه، گلدانی را که از ماسه نرم پر شده قرار دهید و قسمت میانی شاخه را در داخل گلدان بکارید. قلمه هایی را انتخاب کنید که دارای سه تا چهار جوانه باشند، این قلمه ها بابد حداقل به مدت 6 هفته در ماسه کاشته شوند. اگر واقعا به نگهداری گل و گیاه و باغبانی آپارتمانی علاقه دارید میتوانید با کلیک روی لینک زیر انواع محصولات و کالاهایی که موردنیازتان است از پیشرفتهتر تا سادهترین ابزار باغبانی و حتی بذر گیاهان را پیدا کنید. حتی آبی که به آنها داده میشود نیز نباید قلیائی و دارای مواد آهکی باشد. گل رازقی و یاس رازقی را می توان بوسیله پیوند روی یاس سفید (چمپا) نیز زیاد کرد. حسن این طریق تکثیر آن است که چون یاس سفید را می توان تقریبأ در هر نوع آب و خاک عمل آورد و نظیر گلهای رازقی و یاس رازقی به خاک هوموسی اراضی جنگلی احتیاج ندارد و با پیوند آنها روی پایه یاس میتوان از زحمت تهیه خاک هوموس رهایی یافت و از دادن آب قلیائی نیز نگران نشد.

یکی از عواملی که باعث میشود زیبایی گل چند برابر بیشتر به چشم بیاید انتخاب گلدان مناسب است. سپس به کف و دیوارههای گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج میشود. قلمه ها را باید در بهار قبل از رویش جوانه ها ازشاخه های قوی یکی دو ساله که گل داشتند ، انتخاب نمود و آنها را به مدت یک هفته درون گونی کنفی یا پارچه کرباس مرطوبی پیچید و با پاشیدن آب پارچه را مرطوب نگه داشت. یاس رازقی از سرما و یخبندان خوشش نمیآید پس باید آن را از معرض بادهای سرد دور نگه دارید. اگر در منطقهای با زمستانهای سرد زندگی میکنید قبل از شروع فصل سرما گیاه را به داخل خانه بیاورید و در کنار پنجرهای آفتابی قرار دهید. قلمه های کاشته شده را در سایه قرار دهید و همه روزه به آنها آب بدهید. برای سرعت بخشیدن به ریشه زایی شاخه ها بهتر است قبل از قرار دادن ساقه در ماسه، قسمتی از آن را که باید در ماسه قرار گیرد با نوک چاقو خراش بدهیم. خاک برگ پوسیده درختان جنگلی ( هوموس ) ۳پیمانه، شن شسته شده ( ماسه ) ۲پیمانه، خاک معمولی باغچه ۱پیمانه.