همهچیز دربارۀ طراحی کلینیک دندانپزشکی

این پروژه شامل بازسازی یک مطب فیزیوتراپی می باشد که در شهر Petrer در اسپانیا قرار گرفته است. پیشنهاد میشود تا جای امکان در فضاهای داخلی از نور طبیعی بهره بگیرید ، وجود نور طبیعی فضا را روشن و دلباز تر میکند البته باید به این موضوع اشاره کرد که نور طبیعی به تنهایی کافی نبوده و باید با استفاده از نورپردازی مصنوعی نور مورد نیاز فضا تأمین گردد . همانطور که مشاهده نمودید، اشاره کردیم که عمق این کلینیک زیاد بود و کارفرمای پروژه می خواست تا فضای داخلی از نور طبیعی بهره ببرد. همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم.

پس اگر مراجعه کننده، در ابتدا احساس خوبی نسبت به کلینیک شما پیدا نکند، به احتمال خیلی زیاد، مجدداً به این کلینیک مراجعه نمیکند. اما اگر این امکان وجود ندارد باید از لوستر های مناسب استفاده نماییم. همچنین در اتاق معاینه و اتقی که فعالیت های فیزیوتراپی انجام میشود باید از هالوژن ها و لوستر های مناسب استفاده نماییم تا علاوه بر زیبایی ظاهری و وجود نور کافی، چشم بیمار و پزشک یا فیزیوتراپ را آزار ندهد. حفظ بهداشت در محیط یکی از اصلیترین نکات قابل اهمیت میباشد که در فضای مطب باید به این نکته توجه زیادی کرد زیرا افراد بیمار به آن فضا رفت و آمد زیادی دارند بنابراین باید برای رعایت نکات بهداشتی از انواع مختلف ضدعفونی کننده ها در جاهای گوناگون مطب دکوراسیون داخلی مطب زنان استفاده کنید . بنابراین شما اگر در سالن انتظار مطب از یک ترکیب رنگی هوشمندانه استفاده کنید، در همان ابتدا و در اولین برخورد، میتوانید اعتماد و رضایت مراجعه کننده را به دست بیاورید. همچنین اگر قصد دارید تا طیف های رنگین را به کار ببرید، رنگ های پاستلی گزینه ای مناسب می باشد.

این موضوع اهمیت انتخاب رنگ در طراحی داخلی کلینیک را برای ما روشن میکند. شما میتوانید برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان جهت طراحی داخلی و یا بازسازی کلینیک خود با ما تماس بگیرید… در چیدمان دستگاه ها و ابزار های فیزیوتراپی باید توجه داشته باشیم که علاوه بر اینکه زیبایی ظاهری مطب حفظ شود، ابزار ها و لوازم مورد نیاز، کاملاً در دسترس باشند و شخص فیزیوتراپ بتواند به راحتی تمام فعالیت های مورد نیاز خود را جهت درمان بیمار انجام دهد. تنالیته های گرم تر می تواند برای مطب هایی که مراجعه کنندگان آن ها افراد مسن هستند، مناسب تر باشد تا خود را در فضایی شبیه خانه حس کنند.

به علاوه با توجه به این که طراحی کلینیک ها به ماهیت و تخصص کار بستگی دارد، در طراحی آن باید فاکتورهای زیادی را در نظر داشته باشید. یعنی نباید تنها به زیبایی بصری توجه کرد که در این صورت از هدف اصلی طراحی دور خواهید شد و همچنین شلوغی بیش از حد در طراحی مطب ها سبب آشفتگی می شود. استفاده از این ترکیب های رنگی باعث کاهش درد ، استرس و سایر عوامل خواهد شد . این مدارک در حین کار معمولا خیلی به درد می خورند و بسیار مهم هستند. اولین کاری که در طراحی داخلی مطب باید اجرا شود بازنمایی فضا های مختلف بر حسب نیاز و نوع نگاه کارفرماست پس از این مرحله مواردی که با کارفرما طی یک جلسه عنوان شده در قالب تصاویر سه بعدی از آنچه در پایان پروسه طراحی رخ خواهد داد به ایشان نمایش داده میشود و در صورتی که نیاز به تغییراتی باشد این تغییرات اعمال شده و سپس جدول پلان بندی و زمانی کار فراهم می گردد که مربوط به بخش اجرای دکوراسیون داخلی خواهد بود. طراحی کلینیک فیزیوتراپی باید پاسخگوی درمانهای تخصصی و ارائهی خدمات مناسب انجام شود.

نکاتی که در بالا بدان اشاره کردیم کاربردی بوده و شما می توانید در هنگام طراحی و یا بازسازی مطب به این موارد رجوع کرده و از این نکات ایده بگیرید. از این رو طراحی و دیزاین مناسب کلینیک ها و مطب ها اهمیت می یابد. بدین ترتیب هم نور به سایر بخش ها می رسد و هم حریم خصوصی برای کاربران ایجاد می شود. در این بخش از خط معمار با معرفی یک نمونه ی ساده و مدرن از دکوراسیون مطب فیزیوتراپی همراه کاربران گرامی هستیم. همچنین مطابق استانداردهای طراحی بیوفیلیک که پیش از این در مقالهای به آن اشاره کردیم، پیوند بیماران با محیط بیرون و المانهای طبیعی از طریق پنجرهها، گیاهان آپارتمانی و انواع الگوها، تصاویر گرافیکی و بافتهای طبیعی میتواند سلامت و رفاه بیماران و کارمندان را افزایش دهد. اکنون میدانیم که نورپردازی اصولی، رنگ و مبلمان مناسب در طراحی داخلی کلینیک نقش بسیار تعیینکنندهای دارد. علاوه بر موارد ذکر شده میتوان به انعطاف پذیری این نوع چیدمان نیز توجه کرد، زیرا در صورت نیاز می توان جزیره را جابجا کرد. در مقاله ی طراحی اتاق انتظار مطب به صورت کامل رنگ بندی ها و نورپردازی مناسب برای اتاق انتظار مطب را شرح داده ایم و میتوانید آن را مطالعه نمایید.

رنگهایی که در طراحی کلینیک مو و پوست استفاده میشود، بهتر است حس لطافت و آرامش را به بیننده منتقل کند. در دکوراسیون مطب زنان و زایمان نیز چنین است. همانطور که می دانید عمده مراجعه کنندگان مطب های زنان و زایمان، یا مادران باردارند که در انتظار فرزند خود هستند و یا مراجعه کنندگانی هستند که دارای بیماری های مختلف زنان اند و نگرانی ها و استرس های خاص خود را دارند. توصیه می کنیم از به کار بردن این رنگ ها در این نوع فضاها خودداری کنید. برای این کار باید با بهره گیری از آخرین متدهای طراحی دکوراسیون بهترین اتاق انتطار را طراحی نمود. بدین معنی که طراحی و چیدمان فضای مطب باید متناسب با خدماتی که ارائه می دهد، باشد. خطوط نوری طراحی شده توسط این استودیو معماری به گونه ایی طراحی شده اند که زمانی که به ورودی فضای مطب می رسند به سمت بالا می روند و سپس از میز پذیرش و میز های دیگر به سمت بالا هدایت شده اند. نورپردازی یکی از مهم ترین جنبه های طراحی داخلی می باشد. مهم ترین بخش در دکوراسیون داخلی مطب فیزیوتراپی ، همین چیدمان وسایل و دستگاه های کلینیک میباشد که باید با دقت و توجه زیادی انجام شود.

تنالیته های ملایمی چون بژ، کرم، انواع خاکستری ها، سفید از گروه رنگ های خنثی هستند که در طراحی مراکز درمانی استفاده از آن ها توصیه می شود. و با وقت و حوصله زیاد آن را طراحی کنیم. بنابراین لازم است از منظر یک محیط جذاب و دعوتگرا به آن نگاه کنیم که مراجعین در آنها حس ماندن در لابی هتل دارند و در عین حال از عملکردهای تخصصی کلینیک آگاه هستند. در دکوراسیون مطب نیز چنین می باشد. دکوراسیون مدرن دارای ویژگی های زیادی می باشد که همین ویژگی ها سبب شده اند تا این سبک ، سبکی مناسب برای تمامی فضاها با هرگونه کاربری و ماهیتی باشد . در مورد موسیقی، در حالی که سلیقه ها متفاوت است، معمولاً بهتر است که موسیقی ملایمی داشته باشیم. یکی از راه های هوشمندانه در طراحی میز منشی استفاده درست و به جا از لوگو کلینیک یا پزشک متخصص می باشد.

درچنین فضایی برای القای احساس آرامش به بیماران میبایست آنها احساس کنند در مکانی کاملا تمیز، روشن و قابلاعتماد قرار دارند. همان طور که می دانیم رنگ های خنثی با ترکیب با رنگ های آرام بخش دیگر رنگ های خوش آیند ایجاد می کنند که تقریبا با هر سلیقه ای سازگار می باشند. طراحان و ایده پردازان به خوبی می دانند که برای هر فضایی از چه تم رنگی و چه سبکی باید بهره گرفته شود. نور از طریق نمای شیشه ای به فضای داخلی می تابید، اما طراحان باید تقسیم بندی فضا را به گونه ای انجام می دادند تا نور به تمامی فضاها برسد. اجزائی مانند نیمکت و کانتر منشی حاصل تاشدن و برشخوردن برخی از وجوه این باکس چوبی بود که به پویایی فضای انتظار نیز کمک کرد.

از طرفی دیگر باید بگوییم یکی از دلایل این که طراحی و دکوراسیون مراکز درمانی اهمیت دارد این است که این گونه فضاها با سلامت افراد در ارتباط مستقیم هستند و برای طراحی این فضاها باید به ضوابط و استاندارد خاصی توجه نمود. یک انتخاب مناسب در طراحی داخلی درمانگاه یا بیمارستان می تواند روحیه مراجعین و بیماران را به طور شگفت آوری بهبود ببخشد و حتی در روند درمان آنها کمک شایانی بکند. در این سبک شما نهایت زیبایی و سادگی به دور از تجمل گرایی را در کنار هم خواهید داشت. کاغذ دیواری مدرن برای مطب دندان پزشکی در انواع طرح و رنگ موجود هستند و باعث نظم بخشیدن به فضای شما خواهند شد. این راهرو از ورودی شروع می شد و تا انتهای سالن ادامه داشت. از طرفی دیگر، خدمات و انجام معاینه ها ممکن است زمان بر باشد و مراجعه کنندگان مجبور باشند تا زمان طولانی را در انتظار بنشینند. در صورتی که برای طراحی دکوراسیون داخلی مطب زنان با مشکل فضا روبرو هستید، نیازی نیست تا مولفه ها و عناصر مدنظرتان را حذف کنید. پس پیشنهاد میکنیم برای دكوراسیون داخلی مطب (چه دندانپزشکی چه هر فضای اداری و کاری دیگری) از یک معمار باتجربه کمک بگیرید تا بهترین نتیجه را از طراحی داشته باشید.

از اینرو دکوراسیون چنین محیط های به ساده ترین نحو ممکن پیاده شده است. اما لازم است در ایجاد آن جنبهی تعادل را در نظر بگیریم تا مانع انجام فعالیتها نشود. طراحی کلینیک پزشکی مدرن نیازمند پیوند بصری با طبیعت در همهجا از لابی تا اتاق معاینه پزشک است. شما باید به عنوان طراح در طراحی بخش پذیرش مطب به خصوص میز رسپشن دقت بالایی داشته باشید. قرار گرفتن در معرض نور طبیعی روز به عملکردهای طبیعی بدن کمک کرده، باعث کاهش استرس و بالا بردن انرژی نیز میشود. هیچ چیز به اندازهی نور بر روی بدن و ذهن ما تأثیر نمیگذارد.