عکس گل نرگس

برای ایجاد ارقام جدید و تازهٔ لاله از روش کاشت بذر استفاده میشود. از طریق درآوردن پیاز بوته اصلی از خاک و جدا کردن پیازچههای نوچه اطراف پیاز مادری و کاشت بذر کاملاً تازهٔ ارقام جدید تکثیر و ازدیاد میشوند. تکثیر: گل لاله از دو طریق کاشت بذر که تا به گل نشستن آن در حدود ۵ سال زمان لازم است و در آوردن پیاز بوته اصلی از خاک و جدا کردن پیازچههای نوچه اطراف پیاز مادری تکثیر و ازدیاد میشوند. و عموماً جزء نرگسهای دو رگه هستند. فاصلهٔ کاشت پیاز از سطح خاک به اندازهٔ دو برابر قطر پیاز و فاصلهٔ پیازها از یکدیگر به اندازهٔ سه برابر قطر پیاز است. از نظر زیبایی، کاشت پیازها با شکلها و رنگهای متفاوت، در کنار یکدیگر توصیه نمیشود و بهتر است پیازهای هم نوع و همرنگ در کنار یکدیگر کاشته شوند. بهتر است در یک مکان خنک نگهداری شوند. در نواحی خیلی سرد و مرطوب پیازهای لاله باید از خاک بیرون آورده شده و جهت کاشت دوباره در پاییز در انبار نگهداری شوند.

پیازهای فورسه شده نباید در محیط خیلی گرم نگهداری شوند، گرما باعث عدم تشکیل گل میشود. این گل در رنگهای قرمز، صورتی، زرد، نارنجی، و بنفش پرورش یافته است. گلهای نرگس به رنگ سفید، زرد، نارنجی، کم پر و پُر پر هستند. گلهای این نوع نرگس مانند زنگهای آویزان است. از این سبک گل رز برای زیبایی بخشیدن به دیوارآلاچیق، نرده تراس و حیاط استفاده میشود. انواع و اقسام گلها، از گلهای قرمز گرفته تا انواع گلهای آپارتمانی را شامل میشود. امروزه علاقه به کاشت و پروش گل و گیاه به مکان خاصی اختصاص ندارد، می توان با فراهم آوردن شرایط پروش گیاهان، انواع و اقسام گلها را در فضای زندگی خود جای داد. خاک مناسب برای کاشت خاکهای شنی و رسی به همراه کمپوست است، کمپوست باعث نرم شدن خاک میشود. علیرغم اینکه این گل به طور طبیعی در دشتها و کوهستانهای ایران میروید ولی مردم با گفتن «گل لاله» در واقع گل شقایق در ذهنشان نقش میبندد. زمان مناسب برای کاشت پیاز لاله در اواسط پاییز است.

محل کاشت باید در معرض نور و با آبیاری خوب باشد. کشت آبی (کاشت در آب) که معمولا برای کاشت گل سنبل و گل زعفران استفاده میشود، در کاشت برخی از انواع کوتاه قد لاله نیز بکار میرود. در کشت آبی پیاز در داخل اسفنج طوری قرار میگیرد که تنها قسمت انتهایی پیاز در داخل آب باشد. مکان: این گیاه به مکانی آفتابی، دور از باد، و خاک حاصلخیز با زهکش خوب دارای در حدود ۵۰ درصد ماسه و غنی از گیاخاک نیاز دارد. نوع نهم- شاعرانه: عموماً یک گل روی ساقه دارد گلبرگهای سفید رنگ که در بعضی موارد با رنگ تاج در محل اتصال رنگین شده با تاج کوچک صافی که دارای بلههای قرمز رنگ است. نوع دهم- بالبوکدیم دورگه: گلهایی کوچک شبیه « دامن دورچین » دارد. و گلها بسیار معطر هستند ساقه دارای مقطع عرضی گرد و بخشهای ساقه و برگ آن نازک شبیه به نی است. گلها عموماً خوشبو و دارای تاج بسیار کوتاهی هستند. گل نیلوفر سفید از معروفترین گلها در گل آرایی است. پس از باز شدن گلها میتوان در داخل منزل در هر محلی قرار داد. برگهای این گیاه از بن ریشه بصورت صاف یا شیاردار بیرون میآیند و در طول ساقه قرار میگیرند .

مهمترین رویشگاه نرگس در ایران شهرستان بهبهان است که در سال ۹۲ میلادی به عنوان بهترین نرگس دنیا شناخته شدهاست. همچنین درشهرستان شیراز نیز نرگس میروید. در برخی نواحی ایران گیاه نرگس به صورت خودرو وجود دارد که از آنجمله میتوان به مناطقی در استان فارس نظیر کازرون و منطقه گله دار در شمال استان بوشهر و جنوب استان فارس اشاره نمود . گل آنکه در انتهای ساقه قرار دارد معمولاً منفرد است ولی ممکن است معدودی از گونهها ۲ تا چندین گل نیز داشته باشد. جام جم سرا: لالهها بطورکلی در چهار طبقهٔ کلیِ زود گلدهنده، میانرس، دیر گلدهنده و گونهها قرار میگیرند. آبیاری و تغذیه: در محیط داخل آبیاری متوسط کافی است. نوع پنجم- سه پرچمی: معمولاً بیش از یک گل روی ساقه دارند سرگل افتاده و بخش گلبرگها عموماً به صورت تاب خورده و برگشته و دارای بافتی ابریشمی است. نوع هشتم- تا زِ تا: عموماً دارای 3 الی 20 گل روی یک شاخه قوی است. عموماً چندین گل روی ساقه است. دمای ایدهآل برای ریشهدهی ۹ درجه و برای رشد ۱۸-۱۵ درجه سانتیگراد است.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از مجله خبری jcflower دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.