روش های تشخیص عسل طبیعی گون چیست؟

قیمت عسل طبیعی گون در سایت سالماطور

به عسل طبیعی چه می گوییم؟

عسل طبیعی شهد گل هایی است که زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف، آن را فرآوری و تغلیظ کرده و در کندو ذخیره می کند. اگر زنبورها به جای شهد گل و گیاه از شکر سفید یا شکر یا آب میوه تغذیه کنند، محصول را نمی توان عسل طبیعی نامید.

بنابراین، جدا از اینکه عسل باید توسط زنبور عسل تولید شود، ماهیت منبع شهد نیز عامل مهمی است که عسل طبیعی را از غیرطبیعی متمایز می کند.

چگونه عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

1. از فروشندگان و زنبورداران قابل اعتماد خرید کنید

شاید ساده به نظر برسد، اما یکی از مؤثرترین راه‌ها برای اطمینان از طبیعی بودن عسل، خرید آن از افراد یا اقوام مورد اعتماد ما است و مطمئن هستیم که عسل را با مواد دیگر یا تغذیه زنبور عسل مخلوط نمی‌کنند.

اگر زنبورداری را در خانواده، اقوام یا حتی شهر خود می شناسید و به صداقت و دقت او اعتماد دارید، خرید از او می تواند مطمئن ترین راه برای خرید عسل طبیعی باشد.

2. تعیین کیفیت و طبیعی بودن عسل با آزمایش

یکی دیگر از راه های مطمئن برای تشخیص طبیعی بودن عسل، آزمایش آن توسط آزمایشگاه های معتبر است. اما اگر می خواهید عسل را به صورت عمده بخرید، به دلیل هزینه بالا، این گزینه به طور کلی توصیه می شود.

آزمایش عسل علاوه بر اینکه می‌تواند طبیعی بودن یا نبودن عسل را نشان دهد، می‌تواند کیفیت عسل را نیز مشخص کند که به شاخص‌هایی مانند رطوبت، ساکارز و غیره بستگی دارد.

چند راه برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

به دلیل تنوع محصولات و مناطق آب و هوایی، برخی از اقلام به دلیل شرایط خاص مانند ضخامت عسل، ویسکوزیته عسل و شفافیت عسل قابل استفاده نیستند. در واقع نمی توان 100 درصد خلوص موارد را پیدا کرد. در زیر به 11 روش سنتی می پردازم تا بتوانید به راحتی عسل طبیعی را بدون نیاز به آزمایش عسل در آزمایشگاه یا زنبوردار تشخیص دهید!

عطر عسل

یکی از بهترین راه‌ها برای بررسی عسل طبیعی، بوییدن شکوفه‌های عسل است. اگر درب ظرف عسل برای مدتی بسته باشد، با باز کردن درب عسل بوی عطر گل و گیاه به مشام می رسد، در حالی که عسل تقلبی و مصنوعی بوی گل و گیاه خاصی نمی دهد و در برخی موارد. . . ، هیچ عطری قابل تشخیص نیست. حتی با چشیدن طعم عسل طبیعی، می توانید بوی آن را در دهان خود تشخیص دهید. نیازی به گفتن نیست که در این مرحله باید حس بویایی خوبی داشته باشید.

شناسایی عسل طبیعی با حرارت دادن

یکی از راه‌های تشخیص واقعی بودن عسل این است که آن را گرم کنید، عسل طبیعی با حرارت دادن به سرعت فاسد می‌شود اما کف نمی‌کند، عسل مصنوعی به دلیل شکر، رطوبت و آب اضافی به سرعت غلیظ می‌شود.

عسل را به آب اضافه کنید.

توجه داشته باشید که عسل طبیعی بدون حل شدن در آب ولرم به ته لیوان می نشیند در حالی که عسل تقلبی به سرعت در آب حل می شود و ته نشین نمی شود.

شناسایی عسل طبیعی با کاغذ

چند قطره عسل روی کاغذ بریزید، از کاغذ جذب نمی شود، اما عسل تقلبی به سرعت از روی کاغذ جذب می شود.

خاک رس اتصال دهنده عسل طبیعی

خاک رس را با شکر مخلوط نکنید! این اشتباه تفسیری خیلی ها را به بیراهه کشاند و در ابتدا خود من که با موضوع آشنایی نداشتم وارد ماجرا شدم. من می خواهم به طور خلاصه توضیح دهم که افزودن شکر باعث سفت شدن محتوای عسل می شود. اما عسل همان ماده نرمی است که معمولا وقتی عسل را در ظرف می گذاریم بعد از مدتی تبدیل به خاک رس می شود.

بهترین راه برای شناسایی عسل طبیعی

همانطور که گفته شد بهترین راه برای شناسایی عسل ارگانیک استفاده از نتایج آزمایشگاهی است. اما توجه به تنها یک پارامتر از انواع داده های بدست آمده از آزمون صحیح نیست. اگر می خواهید به طور دقیق و واضح بهترین راه برای شناسایی عسل طبیعی را بیابید، باید اطلاعات کاملی در مورد خواص عسل طبیعی داشته باشید.

5 ویژگی اصلی عسل طبیعی وجود دارد که می تواند به شما در تشخیص عسل طبیعی و تشخیص آن از عسل تقلبی کمک کند. این 5 پارامتر باید با هم و به طور جداگانه برای هر نوع عسل ارزیابی شود. این پارامترها عبارتند از:

مقدار ساکارز

سطح گلوکز

مقدار فروکتوز

درجه رطوبت

HMF

هنگام خرید عسل حتما به این 5 پارامتر روی کاغذ تست و اطلاعات ارائه شده توجه کنید. البته هر کدام از این پارامترها برای زنبورهای مختلف متفاوت است. بنابراین باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، رطوبت عسل مرکبات زیاد است. همچنین ساکارز در برخی از عسل های تک گل طبیعی مانند کنار می تواند به 7 برسد، اما ساکارز در اکثر عسل های تک گل کمتر از 5 است.

نکاتی برای نگهداری عسل ارگانیک

اگر به دنبال روشی مطمئن برای شناسایی عسل طبیعی هستید، در ابتدا باید بگویم که بهترین و تنها راه تشخیص عسل طبیعی در آزمایشگاه است. به عبارت دیگر، برای اینکه بتوانید تشخیص دهید عسل طبیعی است یا از روش های اشتباهی در تولید آن استفاده شده است، باید به آزمایشگاه تخصصی برای شناسایی عسل طبیعی مراجعه کنید. طبیعی است که همه نمی توانند یک کیلوگرم عسل خریداری شده را به آزمایشگاه ببرند. که به معنای هزینه زیاد برای آنها و صرف زمان زیادی برای حمل عسل خریداری شده به آزمایشگاه است.

نکته مهمی که باید در نظر گرفت نحوه نگهداری عسل طبیعی است. همچنین باید بهترین عسل ارگانیک طبیعی را بخرید زیرا اگر عسل به درستی نگهداری نشود خواص خود را از دست می دهد.

درست است که عسل طبیعی تاریخ انقضا ندارد، اما راه نگهداری آن باید باشد زیرا هیچ بیماری و آسیبی به خواص آن وارد نمی‌شود. اگر قصد دارید از عسل به دلیل خواصی که دارد به عنوان دارو استفاده کنید، باید نکات نگهداری را به خوبی رعایت کنید.

اگر نکات نگهداری عسل را رعایت نکنید، مقدار پولی که برای خرید عسل طبیعی خرج می کنید می تواند مقدار اشتباهی باشد. زیرا هیچ عسلی وجود ندارد که شما را تکان دهد.