رشد و نگهداری گل یاس رازقی

ما در این مطلب برای شما عزیزان از چگونگی کاشت و نگهداری گل یاس رازقی بیشتر صحبت می کنیم. همراهان عزیز آسان طب: مردم خوش ذوق کشور ما از قدیم گلهای معطر را بیشتر دوست می داشتند، به پرورش گل یاس رازقی در شهرهای مختلف کم و بیش همت گماشتند ولی چون آب و هوای مطلوب آن سرزمینهای معتدل گرم و مرطوب می باشد، امروزه پرورش آن بصورت گلدانی در استانهای گیلان، مازندران، فارس و خوزستان بیشتر متداول است. در استانهای جنوبی و مناطقی که خطر سرمازدگی وجود ندارد، گل یاس رازقی را در هوای آزاد پرورش می دهند و ساقه های نازک آنرا به داربست یا دیوار می بندند. برای تهیهٔ مربا و در صنایع تولید و تهیهٔ بستنی و گلقند نیز از گل محمدی استفاده میشود. بطور کلی چگونگی خاک مورد استفاده برای این گیاه به قرار زیر است: خاک برگ پوسیده درختان جنگلی ( هوموس ) ۳پیمانه، شن شسته شده ( ماسه ) ۲پیمانه، خاک معمولی باغچه. ۱. خاک مناسب: گل یاس رازقی از گروه نباتات آهک گریز می باشند بنابراین باید از خاک فاقد هرگونه آهک استفاده کنید.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از مجله خبری jcflower دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

در محلهایی که تهیه کودطبیعی دشوار است، مصرف کود شیمیائی مخلوط سولفات آمونیم و فسفات آمونیم به نسبت ترتیب سه و یک و به قدر یک قاشق غذا خوری در هر دو هفته از اواسط بهار به بعد توصیه می شود. یاس درختچهای است زینتی از تیرهٔ زیتونیان، که دارای گونههای برافراشته و یا بالارونده است، در باغها کاشته میشود و ارتفاعش بین دو تا سه متر است. امروزه پرورش گل یاس رازقی در منطقه وسیعی از آفریقای شمالی گرفته تا خاور زمین و آسیای میانه گسترده شده است. در مناطق یاد شده یک نوع یاس گلدانی نیز پرورش داده می شود که موسوم به گل یاس رازقی با نام علمیJasminium Pubescens می باشد بوته این گل دراستانهای شمالی کشور ما نظیر گل رازقی نیمه بالارو است و در استانهای جنوب بالارونده. ۲: گونه موتیا Motia: در پنجاب هندوستان و سریلانکا. ۳: گونه موگرا Mogra یا Moghra : در هندوستان، چین، افغانستان و ایران. ۱: گونه بلا Bela: در مصر، شبه جزیره عربستان ( زنبق کویت و بحرین ) و بنگال. تکثیر گل یاس رازقی از طریق قلمه: قلمه ها را باید در بهار قبل از رویش جوانه ها ازشاخه های قوی یکی دو ساله که گل داشتند ، انتخاب نمود و آنها را به مدت یک هفته درون گونی کنفی یا پارچه کرباس مرطوبی پیچید و با پاشیدن آب پارچه را مرطوب نگه داشت.

نام علمی گل یاس رازقی که از لحاظ عطر از معروفترین گلهای کشور ما است( Jasminum Sambac Sol) می باشد که از خانواده زنبق ها (Oleaceae ) بوده و سرزمین اصلی اش عربستان است( زنبق نام ناحیه ای است در عربستان). گفته میشود گل محمدی در قرن سیزدهم توسط جنگجویی به نام رابرت دی بری، از سوریه به اروپا برده شد. حسن این طریق تکثیر آن است که چون یاس سفید را می توان تقریبأ در هر نوع آب و خاک عمل آورد و نظیر گلهای رازقی و گل یاس رازقی به خاک هوموسی اراضی جنگلی احتیاج ندارد و با پیوند آنها روی پایه یاس میتوان از زحمت تهیه خاک هوموس رهایی یافت و از دادن آب قلیائی نیز نگران نشد. تکثیر گل یاس رازقی از طریق خوابانیدن شاخه: برای این منظور شاخه های بلند یک یا دو ساله را که در قسمت پایین بوته قرار دارند انتخاب کنید، زیر هر شاخه، گلدانی را که از ماسه نرم پر شده قرار دهید و قسمت میانی شاخه را در داخل گلدان بکارید.

بوته گل یاس رازقی پُر شاخ و برگ و نیمه بالارو بوده و برگهای آن دائمی، صاف، بیضی شکل و بی کرک با گلهای درشت، پُر پَر، سفید رنگ و بسیار معطر. از گلهای گونههای معطر آن در عطرسازی استفاده میکنند. گلهای یاس بسیار معطر و به رنگ قرمز و سفید یا زرد با بنفش میباشد. یاسمین گلی است خوشبو به رنگ سفید یا زرد یا کبود؛ مخفف یاس که آن را یاسمن نیز گویند. شاخههای جوان یاس دارای مغز چوبی نرمی است و ممکن است آنها را توخالی کرد و از آنها فلوت ساخت، یا جهت ساختن پیپ از آنها استفاده نمود، ولی شاخههای مسن آن دارای مغز سختی است و در منبت کاری بکار رود. گلهایش گاهی منفرد و گاهی به صورت آرایش گرزن در انتهای شاخه قرار میگیرند. برگهایش متقابل و قلبی شکل و گلهایش دارای یک جام چهار قسمتی به شکل صلیب است که به یک لولهٔ نسبتاً طویل منتهی میشود. برگهای آن شبیه گل یاس رازقی بوده و دو به دو متقابل است ولی گلهای آن کوچک و مانند یاس سفید ( چمپا )Jasminium officinalis، ستاره شکل بوده و از لحاظ عمر همانند گل رازقی می باشد.