
بروزرسانی: 23 خرداد 1404
جدول برنامه فیزیکی فرودگاه Archives پرشین کد فارسی کد وب سایت تخصصی معماری و عمران | memarinavaz
پذیرش مسافران خروجی و توشه آنها را می توان درپیشخوان های دروازه یا در تسهیلات پذیرش نیمه متمرکز انجام ضوابط طراحی فرودگاه داد. پذیرش در پیشخوان های کنار دروازه،اجازه پذیرش را تا آخرین لحظات قبل از پرواز به مسافر می دهد. مسافران ورودی و توشه آنها در مجاورت دروازه در جهت عکس مسافران خروجی و در طبقات پایین پردازش می شوند. تبادل مسافر وتوشه بین بخش زمینی و بخش هوایی از طریق یک ساختمان مرکزی انجام شده و سپس از وسایل نقلیه ویژه برای رفت و آمد بین جایگاههای هواپیماهای دور از پایانه و پایانه استفاده می شود.
- در قسمت گفته شد که چگونه ضوابط و الزامات وضع شده توسط دولتها می تواند بر طول باند پروازی موثر باشد.
- درطرح های متمرکز، توشه مسافران خروجی در پیشخوان های پذیرش مرکزی تحویل گرفته شده وسپس به محوطه توشه حمل و از آنجا به وسیله وسایل نقلیه ویژه یا سیستم های مکانیکی به هواپیما منتقل می گردد.
- همچنین زمان ماندگاری مسافران بین المللی و همراهان طولانی تر و عملاً دو تا سه ساعت می باشد که این مشخصات هنگام برنامه ریزی و طراحی پایانه باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.
- در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید.
- اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) در بخش تعیین سطح سالن انتظار بهترین روش تعیین نسبت همراهان به مسافران را انجام مطالعات محلی در فرودگاه مورد نظر ذکر نموده است و در نبود این مطالعات نسبت یک نفر همراه را به ازاء هر مسافر برای مقاصد طراحی منطقی دانسته است.
پایانه هوایی با طرح ساده از یک ساختمان یک طبقه تشکیل شده که دارای محوطه مشترکی برای انتظار مسافران، کنترل بلیط و پذیرش توشه، مطالبه توشه، خروجی به محوطه پیشگاه هواپیما و سایر تسهیلات می باشد . فرودگاه به مکانی اطلاق می شود که با دارا بودن امکانات و تجهیزات مورد نیاز از قبیل باند فرود، ترمینال مسافری و بخش های خدماتی متعدد، زمینه حمل و نقل مسافر و بار بین مناطق مختلف از طریق ناوگان هوایی را ممکن می سازد. فرودگاه ها در ابتدا تنها دارای یک باند فرود و برخاست هواپیما بودند و تنها سالنی به منظور تردد و انتظار مسافرین بودند. در حالیکه فرودگاه های امروزی با برخورداری از امکانات رفاهی و خدماتی متعدد، در عین ارائه خدمات مسافرتی و حمل و نقل، به ارائه خدمات مختلف دیگری نیز می پردازند. من جمله این فضاهای خدماتی می توان از کافی شاپ، رستوران، هتل و فروشگاه های مختلف نام برد.
ابزار متفاوت در دسترس کنترلر
فرودگاه های کوچک و فرودگاه های بزرگ می توانند مجهز به برج کنترل ترافیک باشند و یا در صورت لزوم فاقد آن باشند، این امر بستگی به حجم ترافیک منطقه و همچنین سرمایه گذاری انجام شده در آن فرودگاه دارد، هر چند در اکثر فرودگاه های بین المللی واحد مراقبت پرواز در محل فرودگاه مستقر است. مسافران از نظر نوع سفر به عنوان داخلی یا بین المللی طبقه بندی می شوند که در هر مورد مسافر ممکن است خروجی، ورودی، گذری و یا انتقالی باشد. این طرح برای فرودگاه هایی با حجم کم مسافر با توقفگاهی که گنجایش سه تا شش هواپیما را داردمناسب می باشد . اگر این تسهیلات برای هوانوردی عمومی و یا شخصی در نظر گرفته شده فاصله پیاده روی از هواپیما تا ساختمان نباید زیاد باشد . در صورتی که هواپیماهای جت با حالت دماغ داخل یا دماغ – خارج و یا در حالات با زاویه در کنار پایانه هوایی جای می گیرند باید در مورد وارد آمدن آسیب های احتمالی ناشی از حرارت و دود ناشی ازاحتراق موتور جت به ساختمان پایانه هوایی تمهیداتی اندیشیده شود . در طرح یک پایانه هوایی سادهباید امکان توسعه خطی آن در آینده در نظر گرفته شود .
برای محاسبه وزن برخاست، مقررات آیین نامه ای به متصدی مربوطه اجازه می دهد که فقط نیمی از مقدار سرباد گزارش شده، استفاده کند. اگر باد پشت سر وجود داشته باشد، برای محاسبه وزن برخاست از۱.۵ برابر باد پشت سر گزارش شده استفاده می شود و حداکثر باد پشت سر مجاز نیز باید ۱۰ مایل دریایی بر ساعت (۱۸ کیلومتر بر ساعت) یا ۱۰ نات (knot) باشد. وزش سرباد با سرعت ۵ نات، طول برخاست را در حدود ۳ درصد کاهش می دهد؛ در حالی که باد پشت سر با سرعت ۵ نات، طول مذکور را در حدود ۷ درصد افزایش می دهد. در فرآیند برنامه ریزی و طراحی فرودگاه، مطلوب آن است که شرایط وزش باد اعمال نشود؛ بویژه اگر بادهای سبک و ملایم در محوطه فرودگاه بوزد.
پروژه معماری فرودگاه:
برخی از قسمت های مربوط به مسافران ورودی و خروجی برای اوج های ۲۰ دقیقه و غیره طراحی می گردد. این احجام از طریق اعمال ضرایبی به حجم ساعت اوج یا با مطالعات ویژه بدست می آید. در فرودگاههای با درصد بالای مسافران پروازهای غیر منظم، باید تغییرات روز شلوغ مورد توجه بیشتر قرار گیرد. البته بطور معمول عملیات پروازهای غیرمنظم به عنوان مبنای اصلی طراحی پایانه در نظر گرفته نمی شود و باید بطور جداگانه ارزیابی گردند. در حقیقت نمودار تغییرات روزانه می تواند به اندازه ساعت اوج حائز اهمیت باشد زیرا در صورت وقوع ازدحام و تراکم در ساعت اوج این نمودار می تواند روش کار و نیازها را مشخص نماید.
جدول برنامه فیزیکی فرودگاه Archives پرشین کد فارسی کد وب سایت تخصصی معماری و عمران | memarinavaz
نویسنده: تیم تحریریه نیلوفر گل بان